Ramadan kareem ♥

Hejsan alla kära vänner! ♥

Nu äntligen har ramadan månaden lyst upp sig hos oss i hela världen. Hela familjen satt och gjorde långa ramadan listan & alla kom överrens över hur den skulle se ut. Jag fastar faktiskt idag eller hela familjen gör det men snart blir det städa och gå ut o handla mat, men först ska jag be och hela familjen ska sitta o göra ( a'amal ) tillsammans. För er som inte vet vad ramadan betyder så ska jag nog berätta det :)

Ramadan månad är en helig fastemånad. Ramadan är en viktig högtid för oss muslimer då det är under denna månad som ''Allmaktens'', ''kraftens'', ''ödets'' eller ''Härlighetens'' natt ( Laylat al-Qadr ) har infallit sannolikt under det tjugosjunde dygnet i månaden. Det var då Guds (Allahs) budskap genom ärkeängeln Jibril (Gabriell) började uppenbaras för Profeten mohamed, vilket sedan nedtecknats i islams heliga skrift Koranen. Högtiden ramadan kan därför närmast jämföras med det kristna julfirandet till minne av kristus födelse.

De troende förväntas i ramadan även att i möjligast mån uppträda väl, ge allmosor (Zakat) till de fattiga, visa speciellt hög aktning för sin familj samt rena sitt sinne genom att undvika beteenden som våld, ilska, avundsjuka, småaktighet, girighet och illasinnad ryktesspridning. Ramadan följs av eid al-fitr, fastebrytandes högtid.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0